Exprimarea orală

2. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje orale în situaţii de
comunicare monologată şi dialogată


Competenţe specifice

Conţinuturi asociate

2.1 construirea unui discurs oral pe o temă dată- monologul: text narativ, text descriptiv, text informativ, text argumentativ;
- formularea ideilor pornind de la o temă dată; construirea unei expuneri în care să-şi exprime opinia despre un anumit fapt; prezentarea unor puncte de vedere personale într-un dialog; structurarea unui dialog pe o temă dată; caracterizarea unui personaj, rezumarea; prezentarea unor trăsături ale textelor studiate, ilustrative pentru genurile şi speciile studiate; prezentarea unor produse realizate individual sau în echipă; dezvoltarea unui enunţ sau a unui cuvânt într-o secvenţă textuală orală; argumentarea orală a unor puncte de vedere;
2.2 utilizarea în mod nuanţat a
categoriilor lexicale într-un mesaj
oral
- sens propriu şi sens figurat, sensul propriu de bază şi sensurile secundare; sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice; utilizarea corectă a neologismelor în contexte diverse; corectarea construcţiilor pleonastice; corectarea greşelilor determinate de atracţia paronimică;
2.3 utilizarea corectă a relaţiilor
sintactice în textele orale proprii
- enunţul, fraza; relaţionarea părţilor de propoziţie în propoziţii şi a propoziţiilor în fraze, în funcţie de intenţionalitatea comunicării; rolul elementelor de legătură în frază; contragerea unor propoziţii în părţile de propoziţie corespunzătoare sau expansiunea unor părţi de propoziţie în propoziţiile corespunzătoare;
2.4 îmbinarea corectă a elementelor verbale cu cele nonverbale în cadrul mesajului oral- prezentarea orală pe o temă dată, în funcţie de situaţia de
comunicare; *îmbinarea elementelor verbale, nonverbale şi paraverbale în monolog şi dialog; *acte de vorbire;
2.5 captarea şi menţinerea atenţiei
interlocutorului prin modul de
prezentare a mesajului
- situaţia de comunicare monologată şi dialogată; prezentarea orală, cu folosirea unor tehnici variate de captare şi menţinere a atenţiei publicului / interlocutorilor (introducere în temă prin propunerea unei idei surprinzătoare, menţinerea contactului vizual cu interlocutorii, sublinierea ideilor exprimate verbal prin folosirea unor elemente); *acte de vorbire.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu