2. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje orale în situaţii de
comunicare monologată şi dialogată
Competenţe specifice | Conţinuturi asociate |
2.1 construirea unui discurs oral pe o temă dată | - monologul: text narativ, text descriptiv, text
informativ, text argumentativ; - formularea ideilor pornind de la o temă dată; construirea unei expuneri în care să-şi exprime opinia despre un anumit fapt; prezentarea unor puncte de vedere personale într-un dialog; structurarea unui dialog pe o temă dată; caracterizarea unui personaj, rezumarea; prezentarea unor trăsături ale textelor studiate, ilustrative pentru genurile şi speciile studiate; prezentarea unor produse realizate individual sau în echipă; dezvoltarea unui enunţ sau a unui cuvânt într-o secvenţă textuală orală; argumentarea orală a unor puncte de vedere; |
2.2 utilizarea în mod nuanţat a categoriilor lexicale într-un mesaj oral | - sens propriu şi sens figurat, sensul propriu de bază şi sensurile secundare; sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice; utilizarea corectă a neologismelor în contexte diverse; corectarea construcţiilor pleonastice; corectarea greşelilor determinate de atracţia paronimică; |
2.3 utilizarea corectă a relaţiilor sintactice în textele orale proprii | - enunţul, fraza; relaţionarea părţilor de propoziţie în propoziţii şi a propoziţiilor în fraze, în funcţie de intenţionalitatea comunicării; rolul elementelor de legătură în frază; contragerea unor propoziţii în părţile de propoziţie corespunzătoare sau expansiunea unor părţi de propoziţie în propoziţiile corespunzătoare; |
2.4 îmbinarea corectă a elementelor verbale cu cele nonverbale în cadrul mesajului oral | - prezentarea orală pe o temă dată, în funcţie de situaţia de comunicare; *îmbinarea elementelor verbale, nonverbale şi paraverbale în monolog şi dialog; *acte de vorbire; |
2.5 captarea şi menţinerea atenţiei interlocutorului prin modul de prezentare a mesajului | - situaţia de comunicare monologată şi dialogată; prezentarea orală, cu folosirea unor tehnici variate de captare şi menţinere a atenţiei publicului / interlocutorilor (introducere în temă prin propunerea unei idei surprinzătoare, menţinerea contactului vizual cu interlocutorii, sublinierea ideilor exprimate verbal prin folosirea unor elemente); *acte de vorbire. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu