4. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse
Competenţe specifice | Conţinuturi asociate |
4.1 redactarea diverselor texte, adaptându-le la situaţia de comunicare concretă | - exprimarea în scris a propriilor sentimente, cu ocazia
unui eveniment personal, social sau cultural;
evidenţierea trăsăturilor unui obiect (peisaj, operă de
artă, persoană), prin utilizarea resurselor expresive ale
limbii într-o descriere / într-un portret; - organizarea planului unei lucrări pe o temă dată; caracterizarea unui personaj, rezumare; redactări vizând ilustrarea unor trăsături ale genurilor şi ale speciilor studiate; comentarea unor secvenţe din operele studiate sau din texte la prima vedere, pe baza unor cerinţe date (de exemplu: elemente de structură a operei literare; elemente de limbă şi de stil, figurile de stil, versificaţia etc.); *conspectul; |
4.2 utilizarea în redactarea unui text propriu a cunoştinţelor de morfosintaxă, folosind adecvat semnele ortografice şi de punctuaţie | - enunţul, fraza, părţi de propoziţie şi propoziţii
(predicatul şi propoziţia subordonată predicativă,
subiectul şi propoziţia subordonată subiectivă; atributul şi
propoziţia subordonată atributivă; complementul direct şi
propoziţia subordonată completivă directă; complementul
indirect şi propoziţia subordonată completivă indirectă;
complementele circumstanţiale şi propoziţiile
subordonate circumstanţiale; complementele
circumstanţiale de loc, de timp, de mod, de cauză, de
scop, propoziţiile circumstanţiale de loc, de timp, de mod,
de cauză, de scop; propoziţia subordonată circumstanţială
condiţională; propoziţia subordonată circumstanţială
concesivă; propoziţia subordonată circumstanţială
consecutivă); - aplicarea corectă a semnelor de punctuaţie la nivelul frazei (coordonare, subordonare, incidenţă); realizarea expresivităţii cu ajutorul semnelor de punctuaţie; aplicarea cunoştinţelor de morfosintaxă în exprimarea scrisă corectă; |
4.3 redactarea unui text argumentativ | - structurarea textului argumentativ (stabilirea problemei, dezvoltarea argumentelor, concluzia), pornind de la diverse teme (dezbateri actuale pe teme de interes pentru elevi; motivarea preferinţelor şi a opiniilor). |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu