Exprimarea scrisă

4. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse

Competenţe specifice

Conţinuturi asociate

4.1 redactarea diverselor texte,
adaptându-le la situaţia de comunicare concretă
- exprimarea în scris a propriilor sentimente, cu ocazia unui eveniment personal, social sau cultural; evidenţierea trăsăturilor unui obiect (peisaj, operă de artă, persoană), prin utilizarea resurselor expresive ale limbii într-o descriere / într-un portret;
- organizarea planului unei lucrări pe o temă dată; caracterizarea unui personaj, rezumare; redactări vizând ilustrarea unor trăsături ale genurilor şi ale speciilor studiate; comentarea unor secvenţe din operele studiate sau din texte la prima vedere, pe baza unor cerinţe date (de exemplu: elemente de structură a operei literare; elemente de limbă şi de stil, figurile de stil, versificaţia etc.); *conspectul;
4.2 utilizarea în redactarea unui text propriu a cunoştinţelor de morfosintaxă, folosind adecvat semnele ortografice şi de punctuaţie- enunţul, fraza, părţi de propoziţie şi propoziţii (predicatul şi propoziţia subordonată predicativă, subiectul şi propoziţia subordonată subiectivă; atributul şi propoziţia subordonată atributivă; complementul direct şi propoziţia subordonată completivă directă; complementul indirect şi propoziţia subordonată completivă indirectă; complementele circumstanţiale şi propoziţiile subordonate circumstanţiale; complementele circumstanţiale de loc, de timp, de mod, de cauză, de scop, propoziţiile circumstanţiale de loc, de timp, de mod, de cauză, de scop; propoziţia subordonată circumstanţială condiţională; propoziţia subordonată circumstanţială concesivă; propoziţia subordonată circumstanţială consecutivă);
- aplicarea corectă a semnelor de punctuaţie la nivelul frazei (coordonare, subordonare, incidenţă); realizarea expresivităţii cu ajutorul semnelor de punctuaţie; aplicarea cunoştinţelor de morfosintaxă în exprimarea scrisă corectă;
4.3 redactarea unui text argumentativ- structurarea textului argumentativ (stabilirea problemei, dezvoltarea argumentelor, concluzia), pornind de la diverse teme (dezbateri actuale pe teme de interes pentru elevi; motivarea preferinţelor şi a opiniilor).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu