Receptarea mesajului oral

1. Receptarea mesajului oral în diferite situaţii de comunicare


Competenţe specifice

Conţinuturi asociate

1.1 înţelegerea semnificaţiei generale a mesajului oral, sesizând progresia şi coerenţa ideilor exprimate- cuvinte-cheie într-un mesaj oral;
- monologul: texte narative, descriptive, informative,
argumentative; dialoguri pe diverse teme;
1.2 sesizarea semnificaţiei îmbinării elementelor verbale cu cele nonverbale (gest, mimică etc.) într-un text oral- elemente nonverbale care însoţesc mesajele orale; rolul folosirii elementelor nonverbale în comunicare, în cadrul unui discurs oral cotidian sau în cadrul unor replici ale unor personaje într-un spectacol de teatru;
1.3 sesizarea adecvării elementelor lexicale utilizate la scopul mesajului ascultat- cuvântul şi contextul; sensul propriu şi sensul figurat; greşeli lexicale în comunicare; construcţii pleonastice şi atracţia paronimică; sinonimele, antonimele, omonimele, cuvinte polisemantice;
- vocabularul fundamental şi masa vocabularului; mijloacele interne şi externe de îmbogăţire a vocabularului; familia de cuvinte; împrumuturi lexicale, neologisme sesizate în mesajele orale ascultate;
- *prefixoidele, *sufixoidele
1.4 sesizarea particularităţilor lexico-gramaticale ale unui mesaj ascultat- abateri de la normele limbii literare; particularităţile vorbirii regionale; identificarea categoriilor gramaticale învăţate; observarea relaţiilor sintactice într-o propoziţie sau într-o frază, în funcţie de intenţionalitatea comunicării;
- sintaxa propoziţiei şi a frazei (predicatul şi propoziţia
subordonată predicativă, subiectul şi propoziţia subordonată subiectivă, atributul şi propoziţia subordonată atributivă, complementul direct şi propoziţia subordonată completivă directă, complementul indirect şi propoziţia subordonată
completivă indirectă, complementele circumstanţiale de loc, de timp, de mod, de cauză, de scop; propoziţiile circumstanţiale de loc, de timp, de mod, de cauză, de scop, condiţională, concesivă,
consecutivă);
1.5 aplicarea principiilor ascultării
active în manifestarea unui
comportament comunicativ adecvat
- ascultarea atentă a interlocutorilor în cadrul lucrului în echipă; ierarhizarea ideilor receptate; receptarea şi reţinerea ideilor şi a argumentelor dintr-o expunere sau dintr-un monolog;
- conştientizarea poziţiei proprii de intrare sau de ieşire din dialog; sesizarea inventarului de probleme, de idei, de cuvinte într-un dialog;
- *acte de vorbire.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu