3. Receptarea mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse
Competenţe specifice | Conţinuturi asociate |
3.1 dovedirea înţelegerii unui text literar sau nonliterar, pornind de la cerinţe date | - structura textelor narative (logica acţiunii, timpul, spaţiul naraţiunii); relaţiile dintre personaje; structura textelor lirice, eul liric; - moduri de expunere; ordinea logică şi cronologică a ideilor / întâmplărilor dintr-un text; procedee de expresivitate artistică în textele studiate (figuri de stil: alegoria, repetiţia fonetică / aliteraţia, metaforă, hiperbolă, epitet, comparaţie, repetiţie, enumeraţie, antiteză); sensul figurat al unor cuvinte într-un context dat; versificaţia (măsura, rima, piciorul metric, ritmul, versul, strofa; versul liber*); - trăsăturile specifice celor trei genuri (epic, liric şi dramatic) în opere literare studiate sau în texte la prima vedere; opera dramatică: trăsături generale; specii literare obligatorii: balada populară, romanul (fragment); *scrieri SF; - texte literare (populare şi culte – aparţinând diverselor genuri şi specii); texte nonliterare (texte publicitare, *articolul de ziar/ de revistă); |
3.2 sesizarea valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului şi a categoriilor semantice studiate | - corectitudinea şi expresivitatea părţilor de propoziţie şi a propoziţiilor într-un text dat; rolul părţilor de propoziţie şi al propoziţiilor în funcţie de intenţia şi specificul comunicării într-un text dat; cuvinte şi construcţii incidente; comentarea rolului arhaismelor, al regionalismelor şi al neologismelor; cuvintederivate, compuse sau obţinute prin conversiune; categorii semantice studiate; *valorile stilistice ale nivelului fonetic într-un text literar; elemente de limbă şi de stil în textul literar; figurile de stil, versificaţia; - mijloacele interne de îmbogăţire a vocabularului, familia de cuvinte; prefixoidele*, sufixoidele*; mijloacele externe de îmbogăţire a vocabularului; |
3.3 identificarea valorilor etice şi culturale într-un text, exprimându-şi impresiile şi preferinţele | - elemente etice şi culturale în texte literare şi nonliterare şi exprimarea propriei atitudini faţă de ele; - cartea-obiect cultural (actualizare). |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu