Receptarea mesajului scris

3. Receptarea mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse

Competenţe specifice

Conţinuturi asociate

3.1 dovedirea înţelegerii unui text literar sau nonliterar, pornind de la
cerinţe date
- structura textelor narative (logica acţiunii, timpul, spaţiul naraţiunii); relaţiile dintre personaje; structura textelor lirice, eul liric;
- moduri de expunere; ordinea logică şi cronologică a ideilor / întâmplărilor dintr-un text; procedee de expresivitate artistică în textele studiate (figuri de stil: alegoria, repetiţia fonetică / aliteraţia, metaforă, hiperbolă, epitet, comparaţie, repetiţie, enumeraţie, antiteză); sensul figurat al unor cuvinte într-un
context dat; versificaţia (măsura, rima, piciorul metric, ritmul, versul, strofa; versul liber*);
- trăsăturile specifice celor trei genuri (epic, liric şi dramatic) în opere literare studiate sau în texte la prima vedere; opera dramatică: trăsături generale; specii literare obligatorii: balada populară, romanul (fragment); *scrieri SF;
- texte literare (populare şi culte – aparţinând diverselor genuri şi specii); texte nonliterare (texte publicitare, *articolul de ziar/ de revistă);
3.2 sesizarea valorii expresive a
categoriilor morfosintactice, a
mijloacelor de îmbogăţire a
vocabularului şi a categoriilor semantice studiate
- corectitudinea şi expresivitatea părţilor de propoziţie
şi a propoziţiilor într-un text dat; rolul părţilor de propoziţie şi al propoziţiilor în funcţie de intenţia şi specificul comunicării într-un text dat; cuvinte şi construcţii incidente; comentarea rolului arhaismelor, al regionalismelor şi al neologismelor; cuvintederivate, compuse sau obţinute prin conversiune;
categorii semantice studiate; *valorile stilistice ale nivelului fonetic într-un text literar; elemente de limbă şi de stil în textul literar; figurile de stil, versificaţia;
- mijloacele interne de îmbogăţire a vocabularului, familia de cuvinte; prefixoidele*, sufixoidele*; mijloacele externe de îmbogăţire a vocabularului;
3.3 identificarea valorilor etice şi
culturale într-un text, exprimându-şi impresiile şi preferinţele
- elemente etice şi culturale în texte literare şi nonliterare şi exprimarea propriei atitudini faţă de ele;
- cartea-obiect cultural (actualizare).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu