Citeşte, cu atenţie, textul:
„La 8 ani am citit «20 000 de leghe sub mări». Cred că era o carte foarte groasă. Era cartonată. Prin ea am descoperit cititul hulpav*. [...] Dar ce-mi plăcea atât de mult la citit? Faptul, pesemne, că puteam aluneca într- o altă lume. Cu fiecare carte într-o altă lume. În oricât de multe lumi. La nesfârşit. Cu fiecare carte plecam în altă călătorie, fugeam în altă viaţă. [...]
Mă «marcau» cărţile? Desigur. Toată viaţa m-au marcat. Dar e corect să spun că mi-au marcat vârstele vieţii. La 8 ani, Jules Verne mi-a deschis mintea către ideea de «pluralitate a lumilor». Imediat după aceea, mi-a căzut în mână o carte a lui Edmondo de Amicis, «Cuore. Inimă de copil». Nu-mi mai aduc aminte nimic din ea. Dar m-a făcut să descopăr mila, o milă sfâşietoare, insuportabilă. Ţin minte că am citit-o toată înlăcrimat. Uneori plângeam atât de tare, încât, nemaiputând să văd literele din cauza lacrimilor, trebuia să mă opresc din citit. Poate că era o carte kitsch*. Dar ce importanţă are? Mi-a deschis sufletul ca pe o rană, mi-a educat mila. [...] Apoi, pe la 10-11 ani, citind «Ivanhoe» a lui Walter Scott şi, cam în acelaşi timp, cărţile lui Alexandre Dumas, am descoperit gustul înfruntării, idealul de vitejie al bărbatului şi ideea de erou. Iar când mi-a căzut în mână «Contele de Monte-Cristo» am trăit patetic nedreptatea şi am simţit dulceaţa răzbunării.
Sunt convins că cititul între 8 şi 14 ani este echivalentul în viaţa oamenilor al deprinderii vânatului la feline. Căci, aşa cum învăţarea vânatului este partea esenţială a «educaţiei» pentru puiul de tigru, cărţile îi arată copilului care sunt poziţiile fundamentale pe care trebuie să le ocupe de la bun început pentru ca parcursul vieţii să fie străbătut în mod onorabil."
(Gabriel Liiceanu, "Cum învaţă puii de oameni să vâneze", în volumul „Cărţile care ne-au făcut oameni")
*hulpav - lacom*kitsch - creaţie de nivel artistic scăzut
A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:
1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
- care este sentimentul pe care autorul l-a descoperit la vârsta copilăriei prin intermediul cărţii «Cuore. Inimă de copil»;
- care este vârsta la care naratorul consideră că se descoperă idealul de vitejie al bărbatului şi gustul înfruntării, prin citit. 4 puncte
2. Scrie titlul textului din care este extras fragmentul si denumirea volumului în care acesta a apărut. 4 puncte
3. Menţionează ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secvenţa: „Dar ce-mi plăcea atât de mult la citit?" 4 puncte
4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate din secvenţa: „învăţarea vânatului este partea esenţială a «educaţiei»". 4 puncte
5. Transcrie propoziţiile subordonate din fraza următoare şi precizează felul primei subordonate: „Dar e corect să spun că mi-au marcat vârstele vieţii." 4 puncte
6. Construieste o frază alcătuită din două propoziţii, în care să existe o propoziţie subordonată predicativă, introdusă printr-un adverb relativ. 4 puncte
A.
RăspundețiȘtergere1.Sentimentul care autorul la descoperit la varsta copilariei este mila.
Naratorul descopera idealul de vitejie al barbatului si gustul infruntarii la 8-14 ani.
2.Titlul textului este: Cum invata puii de oameni sa vaneze.
Denumirea volumului este Cărţile care ne-au făcut oameni
3.dar=conjunctie
ce=pronume interogativ
mult=adverb
citit=adjectiv
4.Invatarea:subiect
Vantului:atribut posesiv
Partea:nume predicativ
Esentiala:atribut adjectival.
Dobromir Ionut
A.1.Sentimentul pe care autorul l-a descoperit la varsta copilariei prin intermediul cartii „Cuore. Inima de copil” a fost de mila.
RăspundețiȘtergereNaratorul considera ca idealul de vitejie al barbatului si gustul infruntarii se descopera prin citit la varsta de 10-11 ani.
2.Titlul textului din care a fost extras fragmentul este ”Cum invata puii de oameni sa vaneze”.
Acesta a aparut in volumul ”Cartile care ne-au facut oameni”.
3.dar=conjunctie simpla coordonatoare adversativa
ce=pronume interogativ
mult=adverb de mod
citit=substantiv comun
4.invatarea=subiect
vanatului= atribut substantival genitival
partea=nume predicativ (formeaza predicatul nominal impreuna cu verbul copulativ ”este”)
esentiala= atribut adjectival
5.”sa spun”-propozitie (subordonata) subiectiva
”ca mi-au mancat varstele vietii”-propozitie subordonata
6.Problema este1/ cum vom rezolva tema 2/.
p1: ”Problema este”-propozitie principala
p2: ”cum vom rezolva tema”-propozitie predicativa, subordonata verbului copulativ ”este” din p1, introdusa prin adverbul relativ ”cum”
-T.A.
1. Autorul a descoperit mila când a citit "Cuoare. Inimâ de copil".
RăspundețiȘtergereEl a descoperit idealul vitejiei de bărbat la vârsta de 10-11 ani.
2. "Cum învăţa oamenii de pui să vâneze" din volumul "Cărţile care ne-au făcut oameni".
3. Dar = conjuncţie coordonatoare adversativă
ce = pronume interogativ
mult = adverb de mod
la citit = verb la mod nepersonal
4. învăţare = Subiect
vânatului = atribut substantival genitivial
partea = nume predicativ
esenţială = atribut adjectival
5. [Dar e corect] = poropoziţie principală
[să spun] = propoziţie subordonată subiectivă
[că mi-au marcat vârstele vieţii mele] = propoziţie subordonată subiectivă
6. Vremea devine cum nu mi-aş fi dorit.
Zinveliu David
Seminole Hard Rock Hotel & Casino Columbus
RăspundețiȘtergereCasino & 익산 출장안마 Hotel, located 창원 출장안마 in Columbus, Ohio, United States, is the flagship 오산 출장샵 property of the Seminole Tribe of Florida. The property, 통영 출장마사지 which is approximately 청주 출장마사지 40,000 feet