duminică, 30 martie 2014

Testul 11 - pregătire pentru evaluarea naţională

Testul 11 - 30 de puncte

Citeşte, cu atenţie, textul:

Azi aşa, mâine aşa, poimâine se numeşte că-i duminică dimineaţă. Cine merge la sfânta biserică? Baba şi cu fată-sa! Biata copilă a moşneagului, urgisită şi necăjită, stă acasă şi aşa primeşte poruncă: 
— Să stai şi să faci mâncare, nici prea rece, nici prea fierbinte! Auzi? 
— Bine. 
Se duc ele la sfânta slujbă; fata moşneagului se urcă pe coşăr* şi se uită. Ele cum ajung în faţa pridvorului, s-apucă şi ea şi se duce la cei doi nucuşori din grădină, răsădiţi de mânuţa ei, răsfiraţi a plâns, cu crengile frăţeşte la pământ şi, fiindcă acolo-i şedea norocul şi ajutorul ei, face: „Descuieţi-vă, nucuşorilor!" Atunci, cât ai clipi, nici eu singur nu mai ştiu ce fel de lucruri scumpe au ieşit de acolo: straie scumpe, cum nici la miresele împărăţiei nu se află, şi trăsură şi cai, care nici n-or fi cum s-or povesti, că lumea pentru ce are gură! Atâta numai că fata noastră, gătită aşa de mândru, iacă intră şi ea în sfânta biserică! Lumea socotea că-i crăiasă, nu de pe ici-de pe colea, ci crăiasa cea mai aleasă dintre crăiese! Cât despre feciorul împăratului, dumneavoastră aveţi auz îndeajuns şi vă puteţi închipui mai bine decât mine ce fel îi juca gândul: dorul nu caută multă zăbavă, a pus stăpânire şi pe inima împărătească - şi adică de ce nu? - şi să-l ardă focul de dor! Crăiasa cea frumoasă însă, drept să vă spun, nu s-a uitat mult la asta: ea a luat repede nafură*, a ieşit, şi până una-alta, a fost acasă - tot fata moşului, care acum făcea mâncare pentru babă şi pentru odorul ei! [...] 
Şi mâncarea era făcută, nici prea rece şi nici prea fierbinte, cum e mai bunişoară pentru izbăvit de inimă rea. 
— Dar oaleu! - zice fata babei - tu nici nu ştii una! 
— Dacă nu-mi spui, surioară dragă! 
— D-apoi tu ce mai ştii! Amarnic feciorul de împărat, dar mai mândră-i crăiasa ce-a venit azi la sfânta slujbă! 
— De! Dacă eu, săraca, şed numai acasă! 
(Nu cânta, băiete!, basm cules de D. Furtună) 
*coşăr, coşar, s.n. - (pop.) îngrăditură de nuiele; magazie
*nafură, anafură, s.f. - bucăţele de pâine care se împart credincioşilor la sfârşitul liturghiei

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos: 
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: merge, poruncă, gătită.     6 puncte 
2. Explică rolul virgulei în secvenţa: — Dacă nu-mi spui, surioară dragă!     6 puncte 
3. Selectează două cuvinte/grupuri de cuvinte din text care se referă la spaţiul acţiunii.    6 puncte 
4. Numeşte două moduri de expunere utilizate în text.    6 puncte 
5. Prezintă, în 30-50 de cuvinte (3-5 rânduri), semnificaţia secvenţei: Crăiasa cea frumoasă însă, drept să vă spun, nu s-a uitat mult la asta: ea a luat repede nafură, a ieşit, şi până una-alta, a fost acasă - tot fata moşului, care acum făcea mâncare pentru babă şi pentru odorul ei!    6 puncte 

8 comentarii:

  1. Buna seara!
    1.merge= pleaca, porunca =ordin, gatita = aranjata
    2.Virgula desparte un substantiv in cazul V de restul enuntului.
    3. pe coșăr , în sfânta biserică
    4. descrierea, dialogul
    5. Din aceasta secventa reiese ca fata mosneagului era credincioasa. Ea a vrut cu orice pret sa ajunga la biserica pentru a participa la sfanta slujbă. Cu toate ca era deosebit de frumoasa si a cucerit inima feciorului de imparat, nu o prea intereseaza astfel de lucruri .Fiind supusa , se grabeste sa ajunga acasa -tot fata mosului- pentru a putea gati mancare pentru baba si odorul ei, care sa purtau rau cu ea.

    In propozitia:" Învățarea unei noi limbi poate fi o activitate foarte distractivă." Ce functie sintactica au cuvintele "fi" si "o activitate" ?
    fi - complement direct
    o activitate -
    Multumesc mult!
    Dana Man

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum sa fie mah fi complement direct?nu ai auzit de vb?

      Ștergere
  2. A.
    1.merge=se duce
    porunca=dicteaza
    gatita=eleganta
    2.virgula marcheaza grafic despartirea unui substantiv in cazul vocativ de restul enuntului.
    3.Doua cuvinte care se refera la spatiul actiunii sunt :Sfanta Biserica si gradina
    4.Doua moduri de expunere utilizate in text sunt :dialogul si descrierea.
    Dobromir Ionut.

    RăspundețiȘtergere
  3. 1. merge - se duce
    porunca - ordin
    gatita - aranjata
    2. Virgula desparte un substantiv in cazul VOCATIV de restul cuvintelor din propozitie .
    3. "sfanta slujba" , " pe cosar "
    4. Dialog si naratiune.
    5. Semnificatia secventei vrea sa ne spuna ca fata mosneagului voia sa se duca cu orice pret la biserica pentru ca ea era foarte credincioasa .Pentru ca era frumoasa a cucerit inima feciorului de imparat .
    Baltateanu Razvan

    RăspundețiȘtergere
  4. 1.merge=se duce
    porunca=ordin
    gatita=aranjata

    2.Virgula, semn de punctuatie, separa substantivul in vocativ ”surioara” si determinantul sau ”draga” de restul enuntului.

    3.”sfanta biserica”
    (doi nucusori) ”din gradina”

    4. Modurile de expunere utilizate in text sunt naratiunea si dialogul.

    5. Fata mosului a tinut cu orice pret sa ajunga la slujba. Pentru a face acest lucru ea s-a deghizat intr-o ”Craiasa (...) frumoasa”. Desi i-a cucerit inima feciorului de imparat, fata s-a grabit sa ajunga acasa ca sa nu le dea banuieli rudelor sale. Odata ajunsa, ea ”facea mancare pentru baba si pentru odorul ei”.

    -T.A.

    RăspundețiȘtergere
  5. Unii dintre voi sunteti praf la romana

    RăspundețiȘtergere